Terima Kasih Awak

eerrr...

Thursday, May 20, 2010

Dengan Nafasmu....

Salam... Lately ni aku cam suke gile lak dgr lagu dengan nafasmu dr kumpulan Ungu tu.... Sbb kalau kita hayati btul2 lirik lagu ni memang bmakna la wat muslimah cam kite ni(bukan muslimah je, muslim pon same gak)... oleh krane aku da bnyk kali dgr biar la aku cite serba sket psl lagu ni... aku rase penulis lirik lagu ni nak igtkan kita tuk btaubat kpd-Nya sbelum kita kambali kpd-Nya satu hr nnt.. Dan dlm lagu ni gak mbuatkn kite tsedar Allah da mberi sgala bagai nkmat pd kita.. okay, for example udara yg kite dok hirup hr2, 24 jam/hr, 7hr/minggu, 4minggu/bulan, 12 bulan/tahun smpaila ke hmbusan nafas yg t'akhir nnt... so conclusion nye demi nafas yg tlah Allah beri kite harus la b'syukur n cube mnjadi yg hamba yg baik, InsyaAllah mudah-mudahan..
Okay.. hbs pasal lagu Ungu ni... aku nak share psl satu hadis yg aku t'bace kat dlm blog hamba Allah ni... aku suke satu artikel yg aku t'bace dlm blog die... sbb cam same cam yg aku rase and aku rase bukan aku je rase camni mungkin kite same2 merasainya... sbb tu aku nak share kat sini smoga kita semua sentiasa dekat dengan-Nya dan sentiasa dirahmati-Nya.. InsyaAllah..
Ada masa kite slalu rasa kosong semacam dlm jiwa ni... Knape ek?? mudah je sbb kita jauh dari-Nya... sbb pg tadi sedap punye lena smpai t'miss subuh... sbb laz week hr2 bace quran tp mggu ni?? sehari pon xbace??? Astrafirullah... kdg2 rase hr2 nak dgr lagu nasyid je supaya jiwa tenang 24jam... kdg2 lgsung xdgr nasyid... boringla baik dgr lady gaga lg best.. rase kosong ni akan slalu mghantui kita if kita jauh dari Ilahi.. Tapi bile kita istiqamah balik... bace quran hr2, mlm b4 tido dgr nasyid, tak miss subuh kite akan rase tenang,tenteram 1001 rase kemanisan yang tak tergambar bile kita da btul2 ikhlas mgharapkan redha-Nya... Ustaz aku mase kat skola dulu prnah bgtau Iman kita akan b'tambah dan b'kurang bgantung pd amalan kita tiap2 hr...
"AKU mengikut sangkaan hambaKU kepadaKu, Aku bersamanya (memberi rahmat dan membelanya)apabila dia mengingatiKu. jika mereka megingatiKu dalam dirinya nescaya Aku menyebutnya dalam diriKu. apabila mereka menyebut namaKU dalam kumpulan nescaya Aku menyebutnya dalam kumpulan yang lebih baik daripada mereka.jika mereka menghampiriKu sejengkal, Aku mendekati mereka sehasta. jika mereka menghampiriKu sehasta Aku mendekati mereka sedepa dan apabila mereka datang kepadaKu dalam keadaan berjalan, Aku datang kepada mereka berlari.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Emm.. Hadis kat atas ni aku ambil kat blog yg aku bace tu utk renungan kita b'sama... sbenarnye, tak kire bile hr ni bnyk amalan ke atau hr ni lalai ke.... kite hanye insan yg lemah n lalai... bile kita tsedar kita akan terus mencari sinar cahaya iman... dan esok2 bile kita lalai lagi pohon la smoga Allah kembalikan semula cahaya dan teguhkan Iman dalan jiwa kita... Esok2 bile kite lupe lagi krane leka dgn kenikmatan dunie kita akan brdoa lagi smoga kita tak mengulangi-Nya... esok2 bile kite rase kosong lagi dlm jiwa ni menangislah mengharapkan ketenangan utk singgah semula di dalam jiwa yg tandus ini... Dan esok2 perkare yg same akan berulang... tapi sedar tak Allah tak pernah lupe utk mengingatkan kite kembali kepada-Nya selagi kite masih mgharapkan Redha dan kasih-sayang Ilahi... Yg penting jika kita tsedar dari kesalahan kite, mohon la ampun dari tuhan yang Maha Pengampun..
Bile renungkan hadis kat atas ni betapa Allah Maha Penyayang dan Maha Pemurah... jika mereka menghampiriKu sejengkal, Aku mendekati mereka sehasta. jika mereka menghampiriKu sehasta Aku mendekati mereka sedepa dan apabila mereka datang kepadaKu dalam keadaan berjalan, Aku datang kepada mereka berlari.” Subhanallah...
Okayla.. stakat ni je utk kali ni... aku pon bukan la baik... tapi sedang b'usaha ke arah tu la... mnjadi hamba yg solehah InsyaAllah... sape je yg taknak jd baik kan... kita semua nak menggapai surga Ilahi... mudah-mudahan kita semua di dalam rahmat dan redha Ilahi stiap mase dan ketika... Insyaallah... "Ya Allah yg membentuk hati, bentukkanlah hati kami agar mentaatimu" Amin...
-sebuah hikayat dari si penulis hikayat-

0 Orang berkata:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...