Terima Kasih Awak

eerrr...

Sunday, May 29, 2011

belajar kat politeknik tak bagus?

assalamualaikum. aku baru lepas makan nasi minyak kat kenduri orang kahwin kat kampung aku. 3 minggu berturut2 kat kampung aku ada majlis kawen. nampak na dorang semua dah besar kan, termasuklah aku. aku cuma menunggu hari je la bila putera raja nak masuk meminang. lepas makan tu, aku borak lah dengan makcik aku. tanyalah anak dia dapat politeknik mana kan. harap2 dapatlah yang dekat kat johor je. senang sikit nak menghantar. nak balik rumah tiap minggu pon boleh. bila cek, dapat nun jauh dekat dengan thailand dah. tak pelah, belajar berdikari sikit. nanti dapat jugak makcik aku jalan2. bukan selalu pon kan dapat jauh2 ni. tetiba, makcik aku cakap. 'ada orang tu cakap, politeknik ni tak berapa bagus.' 'eh, siapa cakap cik ikin? ok lah politeknik tu. orang tu siapa nak ukur politeknik ni bagus ke tak? anak dia dah pernah masuk situ ke?' 'entahlah. cik pon tak tau nak cakap macam mana.' bagi aku lah kan, bagus tak bagus sesebuah institusi tu bukan kite yang tentukan lah.semuanya terletak kat individu tu sendiri. kalau malas belajar, komfem2 lah result tak elok. pastu, bila result tak elok, nak ngadu kat mak bapak yang tempat tu tak bagus. kepala lutut hang la. pandai2 je buat andaian sendiri. dasar diri sendiri tak usaha, nak salahkan orang lain pulak. semua tu terletak pada diri lah. janganlah pandai2 cakap kat orang lain tempat tu tak elok, tempat ni tak elok. macam meruntuhkan semangat orang tu nak belajar je. bagi aku, semua tempat menuntut ilmu tu bagus. nak menimba ilmu kan. lain lah kalau nak buat maksiat. yang tu memang sangat2 tak bagus. kepada mereka yang nak sambung belajar tu. kat mana2 pon elok, yang penting semangat dan usaha. okeh?
malaysia boleh!! yeah!!

13 Orang berkata:

Unknown said... [Reply]

ceh. bagus lah. politeknik dah bertaraf U. ssh nk dpt masuk poli skrg :D

Anyss Syuhada said... [Reply]

btul tue..blajar mane2 pun same je..usaha yang penting..politeknik pun bagus..banyak praktikal dari teori..

Syahir Ramli said... [Reply]

setuju...blaja mne2 sme je..yg pntg usaha dan twakal tu yg pntg... =)

Ca Ezah said... [Reply]

betul tu..sama jer..janji kita pandai bawa diri... dan pandai amek peluang.. :) poli bagus aper..(mentang2 ex-poli..hehe)

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said... [Reply]

rasenye politeknik ni dah cukup bagos.. sape student poli memang senang dapat kerja kan sebab ape yang die belajar dulu banyak yang praktikalnye.. bukan teori jerk :)

Rina Rahamat said... [Reply]

politeknik pon baguslah..sbb dia more kpd praktikal..jd ini peluang kpd budak-budak yg x berapa suka belajar teori..

kAmi dAn mEreKa said... [Reply]

eyfaalias : betul2, poli dah naik taraf dah, tak de istilah tak bagus ni,

kAmi dAn mEreKa said... [Reply]

anys : kalau tak da usaha, mmg ke laut lah jawabnya, :)

kAmi dAn mEreKa said... [Reply]

syahir : usaha, tawakal dan istiqamah kan? semua kena ada, barulah boleh sukses, :)

kAmi dAn mEreKa said... [Reply]

ca : ape lagi ca, promote2 poli tu, hehe

kAmi dAn mEreKa said... [Reply]

taufik : banyak dah pilihan sebenarnya, :)

kAmi dAn mEreKa said... [Reply]

cik betty : betul tu kak, orang yg tak tahu je yg cakap tak bagus,

fRaMe+LenSeS said... [Reply]

waahhh., terima kasih berkongsi. .:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...