Terima Kasih Awak

eerrr...

Wednesday, April 20, 2011

exercise di kebun

assalamualaikum.

semalam,

abah : nak balik utm bile ni kak?

Aku : hari rabu lah abah. Abah kerja ke hari rabu?

Abah : tak kerja pon. Esok boleh lah ikut abah pergi kebun. Bersih2 kan pelepah. Bakar2 sampah.

Aku : baik abah. *abah memang tak bagi can aku nak gemok kan badan lah.

Hari ini,

Tepat jam 10 pagi, aku, mak aku dan adik pompuan aku sampai ke destiniasi. Tu pon lepas singgah rumah makcik aku. Mak aku sibuk nak sulam baju pulak. Kalau ada siapa2 nak tempah, meh la aku tolong hantar kan. Nanti aku boleh dapat komisen. Hehe Cantik tau makcik aku buat.

Kebun tu tak lah jauh mane. Dalam setengah jam sampai lah. Tapi tu kalau abah aku yg drive. Tapi sebab aku yg drive, masa dia jadi 45 minit. Biasalah pemandu berkhemah kan.

Abah aku ajak aku sebab adik2 lelaki aku yg lain semua sekolah. Bile hero2 kesayangan abah aku tak de, terpaksalah heroin2 ni datang membantu. Kalau tak, mesti aku dah goyang kaki depan tb tengok cerita masak2 sambil makan kerepek pisang tanduk.

Mak aku yg rajin.

Adik aku. Sahadah. Ni first time dia dating menolong tau. Selama ni, abah aku ajak, dia tak pernah nak ikut. Sebab banyak nyamuk la kononnya. Pirahh! Aku ni selalu ikut, tak de plak nak kena gigit dengan nyamuk tu. Dasar pemalas!

Aku yg rajin. ini bukan first time. dah banyak kali aku tolong abah aku ok. Anak mak mestilah rajin. Kan? Ni bukti aku tolong buat kerja ye, bukan mandor semata2. *tangan di bahu, mata ke atas.

Kebun ni luas tau. Belakang rumah aku pon ade pokok kelapa sawit ni, tapi tak de lah seluas kebun ni. disebabkan hanya kudrat heroin2 ni je yg ade, tak sampai setengah ekar bersih kan, semua buat muka penat. Mintak simpati abah. Dalam pukul 12.30 ktorang dah balik, kesian abah. Tunggu weekend la abah ea, hero2 abah pasti akan datang menolong.

p/s : Siapa2 rasa nak cari pengalaman bersihkan kebun, pm aku ok. Nanti aku bawak p kebun ni. Seronok weh. Nanti aku ajak korang p mancing kat kolam kecik.

40 Orang berkata:

Rina AVAIL a.k.a cik betty said... [Reply]

rajennya dia nolong abah berkebun..bukan calang kebun lak tu..anak solehah..

nur anis said... [Reply]

wah..rajin-rajin..tapi kalau fikir balik, kalau bukan anak yang tolong, siapa lagi kan..

Cik Puan Izan❤ said... [Reply]

seronoknya ada kebun...boleh relaxkan mata..sedut udara segar...

UpProfits FX said... [Reply]

Singgah gegar sini..salam kenal..nak follow boleh?

Latest Entry : Jom ExChange Link dengan Blog UpProfits!

and : Let's Make Malaysia the FB Capital of the World!

E'in said... [Reply]

bestnye ade kebun..

kAmi dAn mEreKa said... [Reply]

cik betty : amin~

ala kak, kite bakar sampah je, kalau kait2 tu, memang tak larat lah, hehe =)

kAmi dAn mEreKa said... [Reply]

nur anis : betul2,

drpd kena upah org lain, baik upah anak sendiri, hehe =)

kAmi dAn mEreKa said... [Reply]

cik izan : kalau pagi2 mmg segar kak. rasa tenang je,
tp, kalau da pkul 12, panas tetap panas, hehe :p

kAmi dAn mEreKa said... [Reply]

fauzie : boleh je la, bukan kena bayar pon, hehe :p

kAmi dAn mEreKa said... [Reply]

e'in : eh, tu kebun atok kite la. abah kite tolong kerjakan je. bukan kebun kite la.

kecik lagi, mane boleh ade kebun sendiri, hehe ;)

hamizah afifah said... [Reply]

wah...best lar ni..bwa i lar g kbun u tu..kuikui

ni adik beradik ir ker??huhu..
kenal kan izamir ridzuan??

dye pun berhemah dah jdy berkhemah juga..huihui..tp dye typo kt tjuk entry..hoho...

PinKy MoMMa said... [Reply]

sis suka g kebun ;)
tenang..

rajinnye..anak sapa la ni?
leh wat menantu ni hehehe

Unknown said... [Reply]

WAH!!RAJINNYA..ANAK SOLEHAH NI..AMIN.. AWAK DUK KAT FELDA KE?

kAmi dAn mEreKa said... [Reply]

cik rama2 : eh, tu mmg saje tulis. hehe :)

baru p tengok IR td. dia dah tukar jadi berhemah la. hehe :)

kAmi dAn mEreKa said... [Reply]

sis pinky : ni buat2 rajin la kak. hehe :p

kAmi dAn mEreKa said... [Reply]

rozuan ismail : x la. kite duduk kg bese je. ingat felda je ke ade kelapa sawit? hehe =)

Kalamhati said... [Reply]

waaah rajinnya anak mak ni..bleh wat menantu..hihi

Rad Zuan said... [Reply]

owh~
sangat COOL ok menolong berkebun~
haha~

kAmi dAn mEreKa said... [Reply]

kalamhati : tak cukup umor lagi nak di buat menantu. hehe =)

kAmi dAn mEreKa said... [Reply]

rad zuan : kalau nak rasa cool gak, jom la ikut berkebun. lalala~~ =)

awEEN said... [Reply]

waaa...ladang kelape sawit rupenye..rajinnye..dah ade pengalaman cuci kandang kambing, bagi kambing makan, perah susu kambing n sembelih kambing tak..klu nk tmbh penglaman meh pm saye ye..=)

kAmi dAn mEreKa said... [Reply]

haha, sibuk nak pm2 jugak.
kambing biri2 ade tak? stakat kambing biasa x trill la, hehe =)

sailaaf said... [Reply]

samalah.ayah saya pon selalu ajak pegi kebun..sbb tak nak bg gemuk..haha..konon2..kuar kan peluh..sampai2 je kebun,bukak bekal dulu yang penting nya..

kAmi dAn mEreKa said... [Reply]

nak dapatkan tenaga, kena makan dulu, hehe =)

eNciK PiDah said... [Reply]

hahaha..baik..ncik pidah ikot pesan "kamu berlapan" nie..ncik pidah buat exam besa2 je ye..hehe..tq X)

Anim Azhari said... [Reply]

wah!! cambest je ni nk ikot gak :)

PinKy MoMMa said... [Reply]

ehehehe gataiii eh..
saje nak pncing la tjk korang rajin tu huhu..

kAmi dAn mEreKa said... [Reply]

phantom kid : hehe, nasihat ktorang boleh pakai punye, dun worry, :)

kAmi dAn mEreKa said... [Reply]

hanim : jom2, set masa, kumpul reramai, komfem bersih lah kebun abah kite tu, haha =)

kAmi dAn mEreKa said... [Reply]

kite mmg rajin la kak, tu kan ayat merendah diri, lalala~~ :p

man yusoef said... [Reply]

dah lama tak tolong ayah pegi kebun2 ni..sbb ayah skrg upah org jek..dulu time bljr, klu ada cuti pernah gak tolong ayah kat ladang sawit tu...hehe...org Johor kan...bnyk sawit..hehe

Anonymous said... [Reply]

Huuu besarnya pelepah kelapa sawit tu. Ada duri tu. Huuu namooo~

kAmi dAn mEreKa said... [Reply]

man yusoef : yg ni kebun je, xlayak lg di panggil ladang, hehe
besar nya sekangkang kera je pon, hehe =)

kAmi dAn mEreKa said... [Reply]

miss tira : itulah kegunaan sarung tangan. hehe =)

Cikli said... [Reply]

inilah anak yang solehah.

bagus bagus

Ceiler Mun said... [Reply]

phewwwww..rasa macam nak join awak bersihkan kebun la..boleh tak??suka2!! :)

tp kalau mancing tu saya agak tak boleh..sebab saya bukan jenis yang penyabar..tp pakwe saya suka mancing! boleh ajak dia sekali..hehehhhehe!!~


SEMANGAT tiba2!!


^__^v

kAmi dAn mEreKa said... [Reply]

cik li : belum layak di panggil solehah, :(

kAmi dAn mEreKa said... [Reply]

bella bell : hehe kite kalau memancing, umpan adik kite yg pasang. kite tlg baling pancing tu je.
*geli sama itu cacing la. =)

weenween said... [Reply]

hahaha..oooo...tak main kambing2 biase..ni kambing luar punye..sekandang kambing biri2, sekandang kambing luar, sekandang kambing susu..amacam..ok..hehehe...

kAmi dAn mEreKa said... [Reply]

aween : nak kambing biri2 je. sebab bulu dia pelik. kambing lain x mo. keh keh =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...