Terima Kasih Awak

eerrr...

Saturday, April 16, 2011

petua mak saya

hey! hey semua!
u all kalau ade jerawat mesti rasa nak picit kan?? ok ni petua aku untuk gantikan daripada picit jerawat ----> kepada tenyeh jerawat tanpa jerawat merebak ke seluruh muka.. haha got it??
mesti korang x pernah dengar petua ni.. sebab aku da google kat internet n x jumpa pun petua mak aku ni.. ni petua mak aku ajar dekat semua anak2 die dari 1st timbul jerawat jahat! haha
tapi aku x tahu laa berkesan kat korang ke x.. sebab lain2 orang,, lain jenis kulit.. n aku saran kan sape2 yang ada masalah kulit sensitif tu jangan laa try k.. takut nanti korang salahkan aku pulak kalau makin merebak.. kulit aku pulak ni kulit normal or kadang2 kering.. tu yang aku bedal je pape pencuci muka semua..
ok 1st bahan yang wajib ade = SABUN BUKU..
x kira laa sabun lux ke,, sabun baby ke or sabun cap ayam.. tapi yang penting mesti sabun buku..
2nd = mesti la jerawat jahat!
haha kalau xde jerawat,, macam mana nak buat petua ni x?? *mengong
cara die:
1. basahkan muka dahulu..
2. amik sabun buku..
3. cari jerawat jahat yang korang benci sekali tu..
4. tenyeh jerawat tu dengan sabun buku sampai korang rasa die macam da kecik sikit..
5. tenyeh sampai korang rasa puas.. lagi berkesan kalau korang pikir orang yang korang paling menyampah sekali n pikir korang tenyeh2 budak tu sampai lumat..
6. basuh muka..
7. kalau korang rasa muka tegang sangat, cuci la muka dengan pencuci muka pulak..
8. its done! esok nye pulak,, korang ulang step yang sama sampai la jerawat jahat tu hilang..
* bila tenyeh jerawat ni,, akan rasa sakit tau.. n die xkan hilang dalam masa 1 hari je tau.. ni amik masa dalam 2-3 hari.. *maybe.. hahaha
tapi seriously,, its really work!! aku try petua ni since darjah 6 kot sampai sekarang ni.. akak n adik aku pun ikut petua mak aku ni,, n bila besar,, muka licin je ( xde laa licin sangat).. tu laa rahsia kitorang.. haha cuma abang aku je muka die penuh jerawat sebab die xikut petua mak aku ni..
tapi aku bagi warning,, jangan salah kan aku kalau muka korang makin teruk sebab ni hanya sesuai untuk certain kulit je.. lagipun aku hanya share petua dekat korang je,, kalau korang nak try,, ape salahnye x? :)
i know that memang x bagus guna sabun buku dekat muka sebab pH sabun tinggi dari pencuci muka n x sesuai untuk kulit muka.. * i admit that... tapi soo what,, aku da guna since 12 years old.. nothing happen to me.. cuma kadang2 kulit aku jadi kering laa.. haha tapi aku da guna moisturizer da..
*p/s: untuk sape2 yang kulit berminyak,, aku sarankan korang sedia kan oil blotter kat dalam beg korang 2.. ok? *even aku pun selalu lupa bawak.. haha
so,, thats it! senang kan petua ni? k bye! bye! see ya.. *ok
xoxo:
fyza...

6 Orang berkata:

Cik Puan Izan❤ said... [Reply]

okey...nice tips ^__^

Ceiler Mun said... [Reply]

wow!!! betol ke ni??nak cuba!! hehehe~~~

Zaza said... [Reply]

kelaka la tips mak awak! nuhanahahhaa

Rina AVAIL a.k.a cik betty said... [Reply]

ukk..pes time dgr petua nih..dulu ms remaja rajinlah tgk jerawat..dah tua ni kalau tumbuh jerawat akak x layan..bior je..tgk esok dah ilang sendiri..jerawat ni kalau dilayan dia lagi suka..

Izyan Masri said... [Reply]

WUWUWU.TAKUTNYA NAK TENYEH.TAKUT PEDIH T_T

kAmi dAn mEreKa said... [Reply]

cik izan: tq2.. cube laa try.. hehe

bella: betul... meh la try.. die xkan merebak kat 1 muka.. hehe

zaza: kan.. tapi berkesan.. kat sy la.. xtau kat org lain.. hehe

cik betty: xpernah org buat petua ni lagi tau.. ni petua turun temurun.. hehehe

izyan: memang sakit laa.. tapi puas hati sebab nanti die jadi kecik.. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...